tirsdag den 3. juli 2007

Knald i koblingen.

Uha jeg glæder mig til om 2 dage, så er der afgang på jernhesten sydover, sammen med Morten Krogh; Destination Chamonix!

Det skal nok blive hyggeligt at cruise nedover den tyske Strasse, og lade de 1100 kubik strække ben... MEN! - det der er mindre fedt, er at min kobling de sidste par dage er begyndt at opføre sig mærkeligt, den "fedter" når man lader der komme op forbi 5500 omdrejninger, uanset hvilket gear den er i? - det svarer nogenlunde til 140 kmt. på motorvejen.

Lidt troubleshooting inde på en meget nørdet/dedikeret Honda website; http://www.cb1100f.net/, som jeg naturligvis er medlem af, har gjort mig det klogere på hvad der kan være galt - enten er det koblingen der er slidt, eller det kan være noget gammelt "olie-slam" der sidder imellem koblingspladerne, og gør at pladerne ikke tager rigtig fat?

Nu havde maskinen jo stået stille i et par år, inden jeg fik fingre i den, og det kan meget vel være "slam" der er synderen, olien har det med af koagulere - aka. størkne, når en motor står stille i flere år, uden at blive startet op, så selvom jeg straks skiftede olie osv. på den, efter købet, kan det meget vel være det?

Med i købet, fik jeg heldigvis, en næsten komplet motor i løsdele, så jeg har et sæt plader og et helt koblingshus, løst liggende, som jeg kan fikse problemet med, det skal dog siges at jeg trods en vis fingersnilde, ikke er den store motornørd, og at det nok er en større operation jeg skal igang med, mindre end 48 timer inden afgang.

Dog var jeg lige ude på motorvejen her til aften, og forsigtigt fik jeg så drejet den op over smertegrænsen - op omkring de små 6500, men det var meeeget langsomt uden belastning, farten snakker vi så IKKE om, men hellere tage reservedelene med derned til Frankrig, og så holde en lavere fart derned... tid er der nok af i Chamonix, og hellere rive en dag ud af kalenderen dernede, og i stilhed lave koblingen med en kølig håndbajer på sidelinien, end smadre alle chancer for at komme afsted, i en eller anden semi-panisk reparation herhjemme ;o)

Nå, går det helt galt, kære læser, skal i nok høre om det på en eller anden måde, Godnat ;o)