tirsdag den 5. juni 2007

Daddy Cool 77 år!





Idag, grundlovsdag d. 5 Juni, ville min gode gamle far - Jørgen Gorm Hansen, ville være fyldt 77 år... ligesom mig, havde han jo også en del øgenavne, bla. foranledt af sit job som ortopædisk håndskomager; "Pløkken" - "Gorm"- "Skomager"... og Daddy Cool, af mig.






Født i 1930 og vokset op som knægt i krigsårene, i Slesvigsgade på det hårde Vesterbro, som en ud af 5 børn i en 2 værelses, tror jeg det udviklede hans meget fremtrædende retfærdigheds-gén, jeg ved bla. fra et par af hans gamle barndomsvenner, at han ikke var bleg for at kyle sten efter tyske soldater i nærområdet og Enghave-parken, under sommeren 1943's hårde gadekampe i Istedgade, og det selvom tyskerne og Hipo skød med skapt retur.




Efter krigen blev han så ræverød kommunist, politisk aktiv, god højre back fodboldspiller på Frem's 1'ste hold i 1950'erne, uddannet skomager, gift - skilt, og gift igen 2' gang med min mor Annie ;o)




- Og selvom vi tit var rygende uenige - om ALT, næsten da, så går der ikke en dag uden han er med mig et eller andet sted, set i bakspejlet så er jeg som snydt ud af næsen på ham, og jeg har forfærdelig mange af hans træk - de gode naturligvis!




Det er fedt at kunne tænke tilbage på , at ens far har haft nosser til at gøre det, mange kun tør drømme om, her i vores vat-indpakkede 2007 hverdag, jeg kan kun håbe på at jeg har modet til at vise jeg har arvet det fra ham ;o)




Daddy Cool - din gamle dreng, store klovn og min gode ven, Take Care!




R.I.P - 05.06.1930 - 19.08.1998.