torsdag den 1. november 2007

Hul i hovedet...

Var igår med Frøken Bryggen i skoven - igen igen, og vi skulle jo så først lige navigere os igennem den urbanske jungle af mands-store huller i asfalten, vilde bilister og elendige hverdags cyklister med the-kop store hovedtelefoner på!

Da vi på vej ind til Søren i Louis Cykler, for at købe nogle energibarer, triller op af Nørregade imod Nørreport, ser vi sådan en mor-type på en havelåge, med børnesæde og unge i... og Mette kaster så sætningen ud i luften, der få sekunder senere får lavinen til at rulle; "Jeg forstår ikke de forældre der kører UDEN hjelm - imens ungens kyse hænger nede på kinden af dem?"

Sådan ca. agtigt sagt, tror jeg det var sagt, lidt henkastet, og lige i det vi passerer kvinden, klapper hun - Mette - så sig selv oven på hjelmen!

Få sekunder senere, henne ved lyskrydset, hvor vi holder for rødt, kommer moren så op bagfra, vildt navigerende med havelågen, ind og ud imellem en lastbil og andre biler, med vild slinger i cyklen, og febrilsk forsøgende at bremse ekvipagen ned i fart, skriger hun af mig; "Der er grønt - DER ER GRØØØØNT!!!"

Ja ja - gu' er der da grønt Søster Slinger-i-valsen, men tænk dog for helvede først på din egen sikkerhed, tænker jeg for mig selv... og råber tilbage; "Husk hjelmen Søster...!" - med et lille glimt i mundvigen, sådan for lige at afvæbne situationens alvor!

Det skulle jeg aldrig ha' gjort; Søster Slinger-i-valsen - klædt i Burberry & sådan ny-radikalt agtigt påklædning, eksploderer i et verbalt overfald på mig; "Fuck dig svin - luk røvernn maarnn' " - som om hun var en stangstiv murer-arbejdsmand på crack!

Jamen altså.....?

Her mener man det i bedste mening, og så får man lige en sviner i ansigtet... nåee ja, jeg kan da teoretisk også være pisseligeglad med om hun kører med eller uden hjelm, men hvad fanden hjælper det at ungen overlever, når moren ligger kvast til ukendelighed inde under en 18 hjuler?
Nå, hende om det, jeg undrer mig bare over at se mange forældre i hverdagstrafikken, der kører det der over-beskyttende trip af på deres unger, de kan jo ikke gå uden for en dør uden alverdens grej påmonteret - og så selv undlade at ha' en snublekyse på! - ungen sidder fastspændt i en stol, med hjelm på, imens far/mor kører kamikaze-stil midt i myldretiden i indre by, flot siger jeg bare!

Vi havde iøvrigt en hyggelig tur, skoven er smuk for tiden, bladene falder af, og træerne står i farver der er ubeskrivelige, tag derud inden efterårs-stormene puster de sidste blade af...