onsdag den 3. oktober 2007

Santa's back in town...

Jeg har længe gået og tænkt på at puste lidt liv i min gamle Santa Cruz Blur, den har stået gemt væk længe, og her sidste vinter lidt den kedelige skæbne at være reduceret til arbejds-vinterlåge, trods de mange gode trails vi har kørt sammen!

Det jeg egentlig troede "bare" skulle være et sæt nye friske lejer i pivot-punkterne, har sat nogle tanker igang her efter weekendens Hillerød Marathon; jeg skal igen ha' et langturs-missil at give vollgas på ;o)

Nu ruster gammel kærlighed jo som bekendt ikke, så jeg tror sgu at hun skal forkæles lidt ekstra her efteråret igennem, en hårdt tiltrængt update må det blive til denne gang, og der er nok at tage sig til; jeg skal finde et nyt baghjul - forhåbentlig et CK nav, og der skal en ditto styrfitting på... i respekt for de mange episke langture, triumfer og nederlag vi har haft sammen!

Den gamle nuværende røde CK fitting, er efter 12 år, og op & ned i 9 forskellige rammer, tæt på at skulle pensioneres, den har fulgt mig siden min første seriøse mtb fra 1995 - Litespeed'en, og nu kan den bare ikke mere! - men mon ikke man kan lave en fiks lysestage ud af den, eller noget i den stil? ;o)

De fleste andre dele er et miks-maks af efterhånden temmelig oldskool dele, styret er stadigvæk det originale 1995´Litespeed Ti, det samme er frempinden, en Syncros på hele 135mm, skifterne er forholdsvis nye XTR pods, bagskifteren en okay XTR, mens kæde - kassette - og klingerne ligner noget fra en rundsav, slidte og trætte efter en vinters hærgen!

Extralite saddelpind, Hope klampe og Look pedalerne virker også helt okay, mens kranksættet er noget trist Race Face Next LP, det tror jeg simpelthen bare skal byttes til fordel for et nyt 07´XTR, og så er den ved at være tilbage i tip-top-shape!

Det der dog falder mig mest for øje, er den triste og tarvelige farve rammen har, oprindeligt er den sort anodiseret, og da jeg købte den i tidernes morgen, havde den en fin glans og dybde i overfladen, men efterhånden har den "suget" så meget støv og møg til sig, at den visse steder er blevet permanent "beskidt" at se på!

Jeg har prøvet af højtryks-spule den fra få cm's afstand, vasket den med alverdens wundermittel, poleret, gnubbet og olieret den med alt fra WD-40, oliven-olie og voks... men intet hjalp synderligt på problemet, det vendte tilbage som fodsvamp fra en offentlig svømmehal, så snart jeg havde været i nærheden af noget der mindede om frisk luft!

Nå, hvad gør en klog mand så...?

Jo, den skal sgu' da ha' en tur til lakkeren... ja-sgu´- nu skal der kulør på klatten, nye stickers og det hele, tror såmænd også forgaflen skal matche denne gang, så nu går jeg og overvejer hvilken farve det skal være, skal jeg gå planken ud og få den lakeret i en crazy graffitti-style, et flamejob, eller nøjes med en mere plain og diskret farve, der understreger min fremskredne alder ;o)