mandag den 1. oktober 2007

Hillerød Marathon...

Det er ikke hver Søndag mit vækkeur står på 06.00, normalt sover jeg på det tidspunkt, eller som sidste weekends udskejelser, så er jeg stiv!

Either way, så skulle jeg ud af fjerene igår på denne ukristelige tid, og ikke komme hviledagen ihu, men afsted til Hillerød, for at køre MTB Marathon... og dog, det skulle jeg jo så kun halvt! - havde ikke købt nummer, da jeg ville op og kigge, og så trække Frøken Bryggen aka Mette Høgsberg, rundt på 67 km ruten.

Vi mødtes så på Hovedbanegården, og tog toget til Hillerød sammen, smovsende i frøsnappere, spandauere med syltetøj og rosenbrød med chokolade, sjældent har jeg været så dårlig forberedt op til et langdistanceløb som dette, men jeg skulle jo ikke rigtig køre efter en placering... så den nupper vi sgu på rutinen, var dagens motto!

Vel fremme i Hillerød, nede foran torvet, var der så alle de velkendte ansigter fra DMK og de andre klubber; Hej haj - skal DU køre??? - og hva'sattan laver du her?

Horder af de Røde Djævle fra Hørsholm, de muggengrønne Hustlere, DMK drenge i blåt, og deriblandt et festfyrværkeri af neon og cyclamén-farvede trikot'er fra alverdens nordsjællandske landevejsklubber, det er sgu et spøjst sammenrend af optimister tænkte jeg, de sidste dages regn og DMI's prognose for søndagen i menté.. det bliver nok pænt mudret!


Ja tak, mudder fik vi rigeligt af... men tilbage til startstregen, folk var virkelig dressed to kill idag, cyklerne stod blanke som var de service på Kong Hans, og lur mig om jeg ikke spottede Solarie Lars - aka OptursGøjseren, smurt ind i selvbruner på de frisch rasierte benern´, SELVBRUNER??? - ja okay, manden bor jo på Amager, den del af Kbh. med det største forbrug af det brune stads, så hvorfor ikke ;o)

Bla. stødte jeg også på Jannik Stuhr, feltets største mand, som normalt er at finde bag et kamera til cykelløb, han er manden bag de mange fede billeder på; http://www.pixelution.dk/ - og så var der storken fra Lyngby- Jens A, stod og havde hængerøv i sine overtræks-knæ, så der var op til flere billige grin under optræk!

Først gik starten så på 103 km folkene, og dernæst 67 & 47 km deltagerne, og Gutelegszky Racing Support plankede den samtidig, og løbet var igang!

Mette blev hurtigt spottet, og så gik det ellers derudaf i den fine støvregn, som så rendte til en stille og rolig silende regn, så snart vi ramte den første del af skoven.

Derefter var det et sammensurium af skovstier, mudrede fra middel - til rigtig opkørt grad, og de eeeeendeløse grus-stier som folk forkætrer hver år, jeg syntes nu ikke det var så slemt igen, til gengæld så var mudderen prima god, og da jeg rent faktisk syntes det er skægt at navigere igennem den slags underlag - MINUS slitagen på ens bike, så var den lagt op til en fest!

Når man kører i den ende af feltet, så er der sgu godt nok en hel del forskellige stilarter at glo på, af hvilke jeg fatter balle af, forklaring følger; mand klikker ud af BEGGE pedaler inden lille opkørsel i mudder, foden glider på pedal naturligvis, og mand vælter så på tværs af sporet; face first i mudderet, uden en chance for at redde den - og holder 15+ personer bag sig på den måde.


Nr. 2 hade kørestil er; folk der stimler sammen som lemminger ala kongens efterfølger UDE langs store mudderpøle, istedet for at give den lidt gas igennem... Nej nej, så heller gå i stå, køre lange omveje igennem buske træer og hvad ved jeg, og tabe placeringer på stribe, som de så i vildskab genvinder på næste grusti - KUN for at tabe dem igen så snart der en en klat mudder foran forhjulet?

Nu sad vi så der, Mette & jeg, og gloede på div. herrer, dem er der flest af jo i sporten, eksekvere deres særegne stilarter på cyklen, og jeg var jo i hopla, så samtlige mudderpøle der så ud til at rumme lind grødet mudder, dem skulle jeg da igennem, og vupti har man så vundet en god sjat placeringer... Mette så tricket og fulgte efter, og avancerede støt turen igennem, da flere af de håbefulde weekend-warriors fra starten af, nu ikke havde så meget krudt i benene længere...

Nå fuck it, det handler jo om at ha' det sjovt, ikke at nedgøre folk, men man må jo godt more sig lidt, ikk ;o)

Undervejs havde vi også en lille battle; DMK versus J-LO Hustler, hans nissefar - Jan, VAR kørt i forvejen, og Mette kørte så lidt pace for Jakob, som krampende måtte give op overfor det benhårde tempo Frøken Bryggen holdt...sat af en tøs J-LO; 1-0 til DMK ;o)


Resten af løbet var lidt af en kamp for Mette, ikke at benene ikke ville rundt, men mere at der hele tiden var langt hjem, tror jeg, men på en bakke 5 km. fra mål, fik jeg giga-chainsuck som tog 5 min. at fikse, og pist borte var hun - ja satme om hun ikke stak fra gruppeto'en, og jeg så hende så ikke før jeg selv fik trillet ind i downtown Hillerød, hvor der var forsamlet en god portion løbsdeltagere...

Henriette, Optursgøjserens Lady, fortalte så, at Mette havde kørt en 3'die plads hjem, og vi var rigtig stolte, sådan pludselig i fælles-skab, over at kende en dygtig cykelrytter, så det blev til et par begejstrede hop på stedet, Hurra og Jubii...

Mette blev så kaldt på podiet, og modtog en flot 3' plads og et gavekort på 1000,- bobs, til et rejsebureau, og var svært glad!

Vi fik så lige sludret lidt om løbet med de andre ryttere, og grinet af hvor smadrede alle var, jeg må altså lige i samme monent bøje mig i mudderet for en anden DMK'er; Senior Arne på 64½, holder jeg så længe til at jeg kan køre mountainbike om 28 år, i det tempo han præsterer, så frygter jeg ikke alderdom og Olle-Kolle bofælles-skab ;o)

Derefter var det så bare hjem, kolde, våde og trætte i benene... 2 poser snold blev delt og fortæret inden Hovedbanegården igen var i sigte, søndagsrene folk i toget fik sit et billigt grin over vores mudrede fremtoning, og så hvert til sit efter en cykelvask...

Idag har jeg så lige taget et kort eftersyn på min bike; en rusten kæde, slidte klinger & kassette, og 2 sæt komplet nedslidte XTR klodser, de var ellers sat i for mindre end et måned siden, men sådan er gamet bare når man vil mudre sig selv til ;o)