lørdag den 8. september 2007

OldSkool VS. NewSchool...

Af flere forskellige årsager, er jeg jeg begyndt at gå rundt med mit ene digitalkamera på mig, et Canon Powershot A 620, stort set hver dag, uanset hvor jeg skal hen, byen byder jo på uanede muligheder for at fange nogle hurtige skud af hvadsomhelst?

- Og jeg er ikke kræsen med at skyde løs fra hoften mere! - point - shoot - and fire, og hjem og se dem på den bærbare om aftenen!

Kontrasten er jo gigantisk, i forhold til dengang man brugte 36 billeders filmruller, og gigantiske summer på at få eksponeret billederne, hold op det er lang tid siden jeg har bekymret mig søvnløs, over hvordan jeg skulle skaffe tusindvis af kroner, til fremkaldelse af 10-20 filmruller fra ferier, fester, og hvad ved jeg?

Lige siden mit ophold på Osted Fri & Efterskole i 1987-88, hvor jeg havde Foto som tilvalgsfag, så har jeg været vild med at tage fotografier, de her fastfrosne millisekunder af livet som passerer revy igennem linsen, tiden der ubønhørligt bare tikker derudaf, imens et menneske,en Roskilde Festival, en bil, nogle glade mennesker på ferie eller til fest, et billede af en gade i dagligdags bevægelse, en cykeltur i skoven med mudder til anklerne, nu pludselig for evig tid, er blevet fastfrosset i; Freeze Frame!

Nogle billeder kan jeg sidde og studere i lang tid, de her stemningsagtige dejavü'er af tiden i eksakt det splitsekund, det 2' lukkergardin lukkede i, og billedet var eksponeret på celluoid, eller nu i den digitale tidsalder som millioner af bittesmå farvede dots, dybt nede på et hukommelseskort's lager af plads.

Så imens alle står stille i billedet, går tiden bare videre...

Denne OldSkool Harley så jeg inde i Skindergade tidligere idag, og nostalgisk nok, så tror jeg at hvis den kunne fortælle historier fra sit lange liv, så ville man kunne høre en masse røverhistorier, da jeg har en fornemmelse for at den nok er importeret ovre fra The United States, her for ikke så lang tid siden, selvom dens nummerplade indikerer noget helt andet? - et dansk emaljeskilt der tydeligvis var rigtig gammelt og originalt!

Men igen, fræk var den gamle dame her, så jeg kunne ikke dy mig for at skyde nogle billeder af den, tjek detaljerne, der sad nogle tussegamle amerikanske stickers på den overalt, godt krakelerede, udsat for vind og vejr, håndmalede pinstripes på gearbæltets cover; The dusty roads lying ahead...

Jeg vil vædde på at Paul Senior fra Orange County Choppers, ville få gøjseren på over den der OldSkool Bobber stil, det bliver ikke mere autentisk, nostalgisk og fedt at se sådan en gammel bike blive brugt til det den blev bygget til ;o)

Iøvrigt, så syntes jeg det sidste billede i sig selv, virkelig understreger denne bike's sande natur; Super Sound!